maanantai 26. syyskuuta 2011

Omenoiden, omenoitten, omenien, omenojen, omenain

Kaikki taivutusmuodot ovat kieliopillisesti oikein, jos sitä mietitte. Minä olen ihan pulassa noitten kanssa täällä. Olen jo moneen eri päivälliseen omenoita lisäillyt, sinne ne passaa hyvin pannulle kaikkien muidenkin kasvisten kanssa. Eilen tein aivan hullun hyvää omena-tomaattikeittoa. Luitte oikein. Ihanan mausteista keittoa viileisiin syyspäiviin. Kokeilkaa, jos uskallatte! Oli oikein nam-nam.





Omena-tomaattikeitto

öljyä paistamiseen
2 tl Erős Pistaa (unkarilainen tulinen paprikatahna)
1/4 isosta purjosta (tai puolet pienestä)
1 sipuli (tai puolikas jättisipuli, kuten mulla)
1 valkosipulinkynsi

5 kotimaista omenaa
loraus vettä
1 prk tomaattimurskaa
100 g maustamatonta tuorejuustoa
1/2 sitruunan mehu
suolaa, pippuria

Kuullota tilkassa paprikatahnalla maustettua oliiviöljyä kaikki sipulit. Lisää pilkotut omenat ja sen verran vettä, että ei heti kärähdä pohjaan. Anna kypsyä hetki. Lisää joukkoon tomaattimurska, tuorejuusto, sitruunamehu ja mausteita maun mukaan. Anna hautua hetki miedolla lämmöllä. 



P.S. Erős Pistaa saa kuulemma esimerkiksi Citymarketista. Itse olen omani tuonut Unkarista asti. Tämän tilalle voi kyllä halutessaan laittaa esimerkiksi jotain chilitahnaa tai tulista currytahnaa tms. 

2 kommenttia:

  1. Tää näyttää ja kuulostaa niin hyvältä et on varmaan pakko kokeilla. Paljonko tällä reseptillä tulee, monellekko riittää? :) Kiitos ohjeesta!

    VastaaPoista
  2. Tuosta riittää ehkä kolmelle tai maksimissaan neljälle. Helppo tuota on tietty jatkaa tomaattimurskalla, niin saa isompikin poppoo :)

    VastaaPoista

Psst! Kiva, että kävit vierailulla blogissani. Ilahduttaisitko minua vielä kommentoimalla näkemääsi ja lukemaasi?